Geroji estų ir suomių švietimo patirtis

Published by saulius on

Gegužės 14-18 dienomis Lukšių Vinco Grybo gimnazijos anglų kalbos mokytoja Irma Martinaitienė dalyvavo Europos socialinio fondo finansuojamo projekto „Tobulėk. Auk. Pažink. Kurk. (TAPK2)” organizuojamame pažintiniame vizite į Estiją ir Suomiją. 40 pedagogų iš visos Lietuvos turėjo puikią galimybę susipažinti su šių šalių švietimo sistemų ypatumais ir neformalaus švietimo sėkmės faktoriais.

Pirmiausia projekto dalyviai susipažino, kaip veikia Estijos jaunimo centrai. Didelį įspūdį paliko Tartu mieste esantis gamtos mokslų pažinimo centras. Pastatas erdvus, šiuolaikiškai įrengtas, su žiemos sodu, laboratorija ir įvairių pomėgių klasėmis. Antras stabtelėjimas buvo Lile Maja atvirame jaunimo centre. Estijoje jaunimo centrai yra atviri visiems jauniems žmonės. Vaikai patys susikuria aplinką, kuri leistų jiems jaustis laisvai, skatintų dalyvauti veiklose. Taip pat buvo aplankytas mokslo centras AHHAA. Tai patraukli ir smagi vieta, kur galima susipažinti su mokslu ir technologijomis.

Kitą dieną dalyviai aplankė Estijos švietimo ir mokslinių tyrimų ministeriją, kuri yra iškelta iš sostinės į Tartu miestą. Patiko ministerijos mikroklimatas ir organizacinė kultūra. Ministerijos atstovai supažindino dalyvius su Estijos švietimo sistema, kuri turi aiškų ir konkretų veiklos planą, tikslią strategiją iki 2022 metų. Jaunimo politika yra visos ministerijos atsakomybė. Estai svariai finansuoja hobio švietimą (pas mus būreliai) ir kelia pedagogo prestižą.

Atvykę į Helsinkį vizito dalyviai pirmiausia aplankė vieną stipriausių nevyriausybinių organizacijų Suomijoje – skautų centrą. Organizacijos vadovas pristatė vykdomas veiklas, supažindino su stovyklų vaikams organizavimo ir vykdymo principais. Skautų vadovas papasakojo, kad galima skautišką veiklą susieti su formaliu švietimu, buvimas skautu gali padėti įstoti į aukštojo mokslo įstaigas, pakelia konkursinį balą. Dalyvius sužavėjo pati skautų veiklos sistema,  jos vientisumas, tęstinumas. Suomijoje labai išvystyta savanorių motyvavimo sistema. Pasirodo, kas trečias suomis yra dalyvavęs savanoriškoje veikloje.

Lankantis Suomijos švietimo ir kultūros ministerijoje, labiausiai įsiminė tai, kad visi įstatymai pirmiausiai gimsta iš poreikio. Labai svarbi vaikų ir tėvų nuomonė. Prieš darant kokią nors veiklą, vykdomos apklausos, tyrimai, diskusijos. Labiausiai norisi pasimokyti iš suomių  nuoseklaus vystymosi. Suomiai senąją patirtį gerbia, kaupia ir stengiasi naujas idėjas ,,statyti“ ant jau esamų, stiprių, laiko patikrintų vertybių.

O didžiausias visos kelionės džiaugsmas buvo susipažinimas su degančiais įvairiomis idėjomis, mylinčiais savo mokinius ir darbą kolegomis lietuviais.

Vizito dalyvė mokytoja Irma Martinaitienė

Categories: Naujienos